خانه » چگونه برای یک ارائه مهم تمرین کنیم

چگونه برای یک ارائه مهم تمرین کنیم

استیو جابز شگفت انگیزترین سخنران تجاری زمان خود بود.  بیل گیتس زمانی او را  «جادوگری» خطاب کرد که مخاطبانش را «جادو می‌کرد».  مجله فورچون اعلام کرد که سخنرانی‌های اصلی او می‌تواند «قلب‌های سخت را متلاشی کند».  جابز یکی از معدود مدیران عاملی است که ارائه‌هایش  صفحه اختصاصی ویکی‌پدیا دارند.  سخنرانی‌های اصلی او به تنهایی می‌تواند  جرقه‌ای در افزایش سهام اپل ایجاد کند.

اما اگر پرده را کنار بزنید، می‌توانید بفهمید که چرا ارائه‌های او اینقدر جادویی بودند: تمرین، و آن‌هم بسیار زیاد.  جان اسکالی، مدیر عامل اسبق اپل، به من گفت: «بیشتر مردم متوجه نمی‌شوند که آنچه خود به خود به نظر می‌رسید بارها و بارها و بارها تکرار شده است.»  استیو به هر کلمه، هر قدم و هر دمو فکر می‌کرد.

بهترین سخنرانان ارائه‌ها را بدون دردسر جلوه می‌دهند، دقیقاً به این دلیل که تلاش زیادی برای تکمیل ارائه خود انجام می‌دهند.

نزدیک به ۲۰ سال من با رهبران برخی از بزرگترین برندهای جهان – از جمله آمازون، کوکاکولا، اینتل و مک کینزی – کار کرده‌ام تا آن‌ها را از بلندگوهای خوب به بلندگوهای عالی تبدیل کنم.  آن‌ها اغلب وقتی این توصیه را به اشتراک می‌گذارم شگفت زده می‌شوند، اما تمرین بهترین استفاده از زمان قبل از ارائه است.  آمادگی بیشتر به معنای وحشت کمتر و اعتماد به نفس بیشتر است.

به این موضوع فکر کنید: فضانوردان، خلبانان خطوط هوایی، و Navy SEALS توانایی حفظ آرامش در یک بحران را ندارند.  آن‌ها برای موقعیت‌های پرفشار تحت شرایطی مشابه شرایطی که در میدان با آن‌ها روبرو خواهند شد تمرین می‌کنند.  به همین ترتیب، قرار گرفتن مکرر در معرض سخنرانی عمومی، اضطرابی را که اغلب قبل از یک رویداد بزرگ رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد.  تمرین به دور از اینکه شما را روباتیک یا کنسرو به نظر بیاورد، شما را آزاد می‌کند تا از لحظه لذت ببرید و پیام خود را با اشتیاق و انرژی برسانید.

این پنج دستورالعمل به شما کمک می‌کند تا از زمان تمرین خود بیشترین بهره را ببرید.

به بهبود ۱۰ برابری متعهد شوید

«انجیل ۱۰x»  یک فلسفه تجاری محبوب است که منشأ آن را به لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل، بازمی‌گرداند.  در جایی که اکثر رهبران از پیشرفت ۱۰ درصدی راضی هستند، پیج انتظار داشت که تیمش محصولاتی ۱۰ برابر بهتر از محصولات رقیب تولید کند.  هر چیزی کمتر، پیج استدلال کرد، به این معنی است که محصول یا شرکت شبیه همه محصولات دیگر است.  همین استراتژی در مورد سخنرانی عمومی نیز اعمال می‌شود.  اگر می‌خواهید ارائه‌ای طلسم‌کننده ارائه دهید، ارائه‌ای که به‌طور قابل‌توجهی با رقبای شما متفاوت است، آماده باشید که بسیار بیشتر از آنچه در گذشته انجام داده‌اید، و ۱۰ برابر سخت‌تر از همتایان خود تمرین کنید.

همانقدر قوی شروع کنید که به پایان می‌رسید

در این مرحله، ممکن است بترسید که بیش از حد تمرین شده به نظر برسید.  اینجاست که ارتباطات بیشتر به هنر تبدیل می‌شود تا علم.  هدف شما این است که بدون به خاطر سپردن هر خط احساس اعتماد به نفس داشته باشید و جایی برای خودانگیختگی باقی بگذارید.

به یاد داشته باشید که دو بخش مهم ارائه شما شروع و پایان است.  مقدمه زمینه را برای بقیه ارائه فراهم می‌کند و به مخاطب شما دلیلی برای اهمیت دادن می‌دهد.  نتیجه‌گیری شما مشخص می‌کند که افراد در کل چه احساسی نسبت به ارائه دارند.

سخنرانی TED یکی از معدود مواردی است که به خاطر سپردن تک تک کلمات منطقی است، زیرا محدودیت زمانی دقیق ۱۸ دقیقه وجود دارد.  برای یک جلسه کاری عمومی، دو دقیقه اول و دو دقیقه آخر ارائه خود و همچنین اولین و آخرین خطوط هر اسلاید را که به اشتراک می‌گذارید، یادداشت کنید.  اگر این کار را انجام دهید، در زمان تمرین بسیار جلوتر از همتایان خود خواهید بود.

تحت استرس خفیف تمرین کنید

سوزان کین، نویسنده کتاب آرام ، فردی درونگرا است که خود را توصیف می‌کند و با ترس مادام العمر از سخنرانی در جمع مبارزه کرده است.  پذیرش دعوتنامه TED Talk بسیار خارج از منطقه راحتی او بود.  در جمعه شب قبل از سخنرانی او، استاد وارتون، آدام گرانت، یکی از دوستان کین، حدود ۳۰ نفر از دانش آموزان و فارغ التحصیلان خود را برای تماشای تمرین او جمع کرد.  تمرین در شرایط «دنیای واقعی» به کاین فرصتی داد تا خود را در معرض چیزی قرار دهد که از آن می‌ترسید و در دوزهای قابل کنترل با آن روبرو شود.  صحبت‌های کاین در مورد قدرت درونگراها از آن زمان تاکنون بیش از ۲۴ میلیون بار دیده شده است و امروز او از حرفه‌ای به عنوان سخنران عمومی لذت می‌برد.

تمرین خود را ضبط کنید

با ارزش‌ترین ابزار تمرینی که دارید درست در جیب شما جای می‌گیرد: گوشی هوشمند شما.  تلفن خود را روی سه پایه قرار دهید یا آن را در مقابل کتاب قرار دهید، ضبط را فشار دهید، صحبت خود را ارائه دهید و سپس آن را پخش کنید.

با تماشای ارائه خود، فوراً عادت‌های منحرف کننده‌ای مانند بی‌قراری، جلوگیری از تماس چشمی یا تکان دادن موهای خود را خواهید دید.  به دنبال مناطقی باشید که به نظر می‌رسد نسبت به خود مطمئن نیستید یا کلمات خود را زیر و رو می‌کنید.  این بخش‌هایی هستند که می‌خواهید با صدای بلند یا در حین رانندگی به خانه تمرین کنید.

بازخورد بخواهید

قبل از ارائه اولین سخنرانی خود در TED، نویسنده و پادکست، تیم فریس، ارائه سخنرانی خود را به گروه کوچکی از غریبه‌ها در خانه یکی از دوستان خود تمرین کرد تا خود را تحت فشار قرار دهد.  اما کاری که او پس از آن انجام داد حتی جدی‌تر بود.  او از جمعیت درخواست بازخورد کرد و پیشنهادات آن‌ها را در تمرین بعدی خود گنجاند.

هیچ جادویی در ارائه یک ارائه عالی وجود ندارد، اما اگر به طور موثر تمرین کنید، مخاطبان شما مسحور خواهند شد.  استیو جابز ارائه‌ها را آسان جلوه می‌داد زیرا وقت گذاشت و سخنان اصلی او در نهایت به سلاح رقابتی او تبدیل شد.

یک ارائه موثر می‌تواند سلاح رقابتی شما نیز باشد.  یک ارائه عالی می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد: راه اندازی مشاغل، الهام بخشیدن به کارمندان، جذب مشتریان و سرمایه گذاران و شرکا.  قبل از ارائه انتقادی بعدی، ساعت‌ها زمان تمرین را کنار بگذارید.  بیشتر از چیزی که تصورش را بکنید نتیجه خواهد داد.

منبع

مطالب مرتبط