خانه » کشف هدف زندگی توسط مدل ایکیگای

کشف هدف زندگی توسط مدل ایکیگای

داشتن هدفی مشخص در زندگی و انتخاب شغل، شریک زندگی و … از چالش‌های انسان در عصر امروز است. در میان روش‌های مختلفی که برای هدفگذاری می‌شناسیم، مدل ایکیگای جلب توجه می‌کند. 

ایکیگای (IKIGAI) یک واژه ژاپنی است که از دو کلمه ایکی (IKI) و گای (GAI) تشکیل شده است. ایکی، به معنای زندگی و گای به معنای نتیجه، ثمره، معنا و ارزش است. در واقع ایکیگای، معنای زندگی یا معنای بودن ماست. فرهنگ ژاپنی نشان می‌دهد که هر کس ایکیگای خاص خودش را دارد و پیدا کردن این مفهوم، به بررسی و تحقیق عمیق محتاج است.

کسی که این مفهوم را پیدا کند، می‌فهمد که برای چه به دنیا آمده و باید در این زندگی چه مسیری را دنبال کند. مطمئن باشید که پس از کشف ایکیگای مسیر موفقیت را خیلی بهتر، سریع‌تر و با لذت بیشتر طی خواهید کرد. این مفهوم به قدری اهمیت دارد که کشف و حرکت در مسیر آن می‌تواند عمر شما را طولانی کند.

برای داشتن زندگی شاد و زندگی با رضایت، انسان اول باید خودش را، هدفش را و بعد هم مسیرش را بشناسد.

مدل ایکیگای

برای این کار باید این 4 لیست را آماده کنید:

1. لیستی از چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارید.
2. لیستی از چیزهایی که در آن‌ها خوب عمل می‌کنید و مهارت‌ دارید.

3. لیستی از چیزهایی مردم حاضرند بابتشان پول دهند.
4. لیستی از چیزهایی که مردم به آن‌ها نیاز دارند.

با این برنامه دلیل زندگی‌تان را پیدا می‌کنید و البته هدف‌هایی که مناسب شخصیت و زندگی شماست را پیدا خواهید کرد.

  1. اگر می‌خواهید ایکیگای خود را کشف کنید، شروع به حرکت کنید چرا که با نشستن هیچ چیز درست نمی‌شود. باید شروع به حرکت کنید و چیزهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید به چه چیزی علاقه دارید و می‌توانید در آن به مهارت و درآمد برسید و به بشریت و جهان خدمت کنید.
  2. کشف ایکیگای با ماندن در نقطه امن و راحتی بیگانه است. اگر احساس می‌کنید که ایکیگای خود را پیدا نکرده‌اید، ریسک کنید، مطالعه کنید و یاد بگیرید. مطمئن باشید که وقتی از نقطه امن خود خارج شوید، خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید به ایکیگای خود می‌رسید.
  3. همیشه خدمت کردن به بشریت را جدی بگیرید. این موضوع بسیار مهم است و اگر کاری کنید که به انسان‌ها و جهان کمک کنید، احساس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد و این احساس خوب در سایر بخش‌های زندگی هم به شما کمک می‌کند. مفید و سازنده بودن برای جامعه، وظیفه و مسئولیتی است که هر انسانی نسبت به سایر همنوعان خودش دارد.
  4. ذات جهان، عدم قطعیت است. پس سعی کنید که با این موضوع کنار بیایید. هیچ وقت اجازه ندهید که توهم امنیت و آرامش شما را از رشد، پیشرفت و حرکت بازدارد. بعضی انسان‌ها کلی استعداد، توانمندی، عشق و علاقه و توانایی خدمت به بشریت را رها می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که برای رسیدن به امنیت، کارمند شوند. این در حالی است که اگر کسی با عدم قطعیت کنار بیاید، می‌تواند بهترین زندگی را برای خودش بسازد. برای کنار آمدن با عدم قطعیت، مقابله با ترس را یاد بگیرید.

این مطلب گردآوری است

مطالب مرتبط