خانه » زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین چیست؟

در تجارت، زنجیره تأمین (به انگلیسی: Supply chain) سیستمی متشکل از سازمان‌ها، افراد، فعالیت‌ها، اطلاعات و منابعی است که در عرضه یک محصول یا خدمت به مصرف‌کننده دخیل هستند. فعالیت‌های زنجیره تأمین شامل تبدیل منابع طبیعی، مواد اولیه و اجزای سازنده به یک محصول نهایی است که به مشتری نهایی تحویل داده می‌شود. در سیستم‌های پیچیده زنجیره تأمین، محصولات استفاده شده ممکن است در هر نقطه‌ای که مقدار باقیمانده قابل بازیافت است، دوباره وارد زنجیره تأمین شوند. زنجیره‌های تأمین زنجیره‌های ارزش را بهم پیوند می‌دهند.

در ساده‌ترین حالت، زنجیره تامین فعالیت‌هایی است که سازمان‌ها برای ارائه کالا یا خدمات به مصرف کننده، نیاز دارد. تمرکز اصلی زنجیره تامین بر فعالیت‌های اصلی سازمان است که برای تبدیل مواد خام یا قطعات به محصولات یا خدمات نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک محیط تولید سنتی، فعالیت ارتباط با تامین کنندگان به طور کلی توسط تدارکات پشتیبانی خواهد شد؛ همچنین مدیریت عملیات، در سراسر زنجیره تامین از طریق لجستیک، نقش اساسی در جابجایی مواد ورودی و کالاهای خروجی ایفا می‌کند تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی به دست مصرف کننده خواهد رسید.

یک زنجیره تامین می‌تواند به شکل یک زنجیره تامین مبتنی بر محصول یک سرویس باشد که در آن خدمات گرد هم می‌آیند تا یک خدمات کلی به مشتری را در مقابل محصول نهایی ارائه دهند، نمونه‌ای از آن می‌تواند حمل و نقل کالاها، کارکنان و مشتریان باشد. زمانی که زنجیره تامین با مصرف کنندگان و تامین کنندگان ما مرتبط است، شروع به ایجاد یک شبکه زنجیره تامین می‌کنیم، جایی که می‌توانیم جریان مواد و اطلاعات را به روشی بسیار پیچیده‌تر درک کنیم.

مراحل درون یک زنجیره تامین چیست؟

در ساده‌ترین شکل، مراحل یک زنجیره تامین شامل موارد زیر می‌باشد:

  • لجستیک
  • عملیات
  • خدمات
  • بازاریابی و فروش

موارد بالا مراحل زنجیره تامین را به صورت کلی بیان کرده است، اما ما در ادامه این مراحل را به صورت کلی برای شما بیان خواهیم کرد:

  • تامین منابع و استخراج: در این مرحله، شرکت ها مواد خام مورد نیاز برای تولید یک محصول را تامین خواهند کرد.
  • تولید: در این قسمت بخشی از مواد خام به محصول مورد نظر تبدیل خواهد شد.
  • مونتاژ: در این مرحله مواد خام در کنار یکدیگر قرار داده می شوند تا بخشی از محصول مورد نظر آماده شود.
  • فروش: در این بخش زمانی که مشتریان محصولات را ببینند، می توانند خرید خود را انجام دهند.
  • تحویل: در این مرحله نحوه ارائه محصولات به مشتریان در نظر گرفته می شود و چگونگی تحویل محصولات به مشتری مورد بررسی قرار می گیرد.

 

مطالب مرتبط