هدایای تبلیغاتی
خانه » هنر هدیه دادن

هنر هدیه دادن

هدایایی که با عنوان هدایای تبلیغاتی در کشور ما معروف شده است در افزایش فروش محصولات نقش مهمی بازی می‌کند. استفاده از هدایای تبلیغاتی می‌تواند مشتریانی را که تبلیغات شرکت‌ها را در رسانه یا جاهای دیگر دیده‌اند به‌سوی آن‌ها سوق دهد و آن‌ها را به تعامل با برند ترغیب نماید.

یکی از نکات مهم در ارسال هدایای تبلیغاتی این است که نام شما به وسیله آن هدیه در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود و در زمان خرید محصولات به صورت نا خودآگاه نام برند شما در ذهن مشتری تداعی می‌گردد. با توجه به اینکه درصد بسیار بالایی از هدایای تبلیغاتی برای قدردانی از مشتریان یا همکاران بکار رفته آن‌ها از هدیه خود استفاده می‌کنند. ارائه هدیه‌ای خلاق که مخاطب را به هیجان آورد باعث خوشنودی مخاطب و ایجاد نگرش مثبت نسبت به تبلیغ کننده در او می‌گردد. فروشندگان به تجربه می‌دانند که بیشتر خریدهای مشتریان تحت تاثیر هیجانات و احساسات آن‌ها شکل می‌گیرد و منطق، نقش کمتری در خرید دارد. اگر شما بتوانید توجه مشتریان بالقوه را جلب نمایید و به علایق و خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهید، قادر خواهید بود به سرعت بر تصمیم‌گیری‌های خرید آن‌ها تاثیر گذار باشید و آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

انجمن بین‌المللی کالاهای تبلیغاتی تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه صورت داده است. براساس این تحقیقات شرکت‌هایی که از هدایای تبلیغاتی استفاده می‌نمایند در مقایسه با سایر شرکت‌ها احتمال تماس هدیه گیرندگان‌شان دو برابر است. در رقابت‌هایی که امروزه وجود دارد شرکت‌هایی موفق می‌شوند که بتوانند ارزش‌های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا بر گفته سرجیو زیمن {Sergio Zyman} شرکتهایی که دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند آن‌ها را به ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب می‌کنند. شرکت‌هایی که فلسفه بازاریابی را پذیرفته‌اند یعنی مشتری و جامعه را مدنظر دارند، در تلاش برای به وجود آوردن و افزایش مداوم ارزش‌های بیشتر، برای مشتریان خود هستند.

 

تبلیغات

تبلیغات می‌تواند در توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش بسیار کلیدی داشته باشد. تبلیغ، یک منبع کسب اطلاعات و صرفه‌جوئی در وقت برای مصرف‌کننده و راهی برای رسیدن به یک هدف نهائی برای پیام‌دهنده است از طرف دیگر تبلیغ راهی برای رساندن پیام به دیگران از طریق ایجاد روابط منطقی به منظور دگرگونی در بینش، تفکر، خواسته‌ها و رفتار محسوب می‌شود.

تبلیغات صنعت و حرفه‌ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود، در ایجاد اشتغال نقش به سزایی خواهد داشت و مشاغل جدیدی را به وجود می‌آورد و از سوی دیگر به سبب ایجاد رقابت برای افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند، باعث رشد تولید، صنایع و توسعه اقتصادی می‌شود و تولیدات غیر نفتی را بالا می‌برد. این موضوع در امر صادرات به دلیل بالا رفتن کیفیت نیز کمک می‌نماید.

تبلیغات از علوم متفاوتی شامل: روانشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی، رفتارشناسی مدیریت سازمانی، اقتصاد، مدیریت صنعتی علوم مرتبط با تولید، بسته بندی، گرافیک، طراحی، نقاشی، حسابدرای و سایر که هر کدام در محل عملیاتی خود بسیار مهم و اثر گذارند، بهره می‌گیرد.

امروزه تبلیغات در دو بعد مطرح است. تبلیغاتی که به عنوان پروپاگانا یا تبلیغات سیاسی و اجتماعی معروف است در ظاهر هیچ انگیزه تجاری و سود مالی در آن نهفته نیست و به دنبال منافع معنوی یا سیاسی است. نوع دیگر تبلیغات تجاری است.

 

هنر هدیه‌ دادن

طبق بررسی‌های به عمل آمده اکثر هدایای تجاری، به مشتریان عمده اهدا می‌شوند، سپس نوبت به کارفرمایان و سپس به مشتریان موفق می‌رسد. پیش از دادن هر هدیه‌ای به این نکته توجه شود که هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده، هر دو در مورد هدیه دارای سیاست و برنامه باشند. یکی از افراط‌ها در این زمینه، طرد و حذف هر نوع سیاست مبتنی بر هدیه دادن بود که در دهه ۱۹۸۰ میلادی رخ داد و به‌خاطر رسوایی‌هایی بود که در این زمینه بروز کرد. رفتار مناسب‌تر در این زمینه، اعمال سیاست در مورد سقف هدایا و یا اعمال سیاست در مورد شرایط هدیه دادن است. همیشه از هدیه‌گیرنده بپرسید که آیا هیچ سیاست یا مرامنامه‌ای در زمینه پذیرش هدیه دارد یا خیر و سپس براساس آن عمل کنید.

با استفاده از هدایای تبلیغاتی به مشتریان بالقوه یادگیری‌های کاربردی داده شود که بتوانند با حفظ، نگهداری و استفاده‌ی مستمر از آن‌ها، کالاها و خدمات و نام و نشان تجاری سازمان به یاد آورند. علل هدیه دادن متفاوت است و طیفی از «تشکر از مشتریان قدیمی‌« تا «تشکر از یک کارمند» را که تعطیلات آخر هفته‌اش را به مرخصی نرفته و کارکرده‌اند در بر می‌گیرد. البته یک دلیل ثابت برای هدیه دادن وجود دارد: تقویت روابط شخصی بین هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده.

انگیزه‌ها در هدیه دادن متفاوت است. برای برخی از شرکت‌ها هدیه دادن بخشی از استراتژی بازاریابی است. همگان بر یک نکته اتفاق‌نظر دارند: هدیه دادن یکی از راه‌های مقرون به‌صرفه برای ایجاد حس مشارکت و روابط ارزشمند است. از نظر کلی هر چه عمر یک هدیه تبلیغاتی بیشتر باشد، نام شرکت تبلیغ کننده که برروی آن حک شده است، بیشتر دیده می‌شود. اما هم‌اکنون تبلیغات نوین به ماندگاری ظاهری کمتر توجه دارد و بیشتر ماندگاری در ذهن مخاطب را خواهان است به همین دلیل هدایای خوراکی، با وجود ماندگاری فیزیکی بسیار کم، جای خود را در بین هدایای تبلیغاتی پرطرفدار باز کرده‌اند.

 

توضیح: این مطلب گردآوری و منابع موجود است.

مطالب مرتبط