خانه » رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در گفتگو با تولید و اقتصاد: بخش حاکمیت هیچ چهارچوب و برنامه روشنی برای استفاده از توانمندی تشکل‌ها ندارد

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در گفتگو با تولید و اقتصاد: بخش حاکمیت هیچ چهارچوب و برنامه روشنی برای استفاده از توانمندی تشکل‌ها ندارد

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، مهندس امیرعباس اختراعی رئیس هیئت مدیره ستصا درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه” تشکل‌ها تا چه حدی توانسته‌اند در بخش رفع موانع تولید برای اعضای خود موفق باشند؟ ” به خبرنگار ما گفت: تشکل‌ها به خصوص در سال‌های اخیر موفقیت کمتری در راستای رفع موانع تولیدی برای اعضای زیر مجموعه خود داشتند و متاسفانه باید به عنوان هشدار عرض کنم که کاملا مشخص است که موفقیت تشکل‌ها در سال‌های اخیر رو به تضعیف بوده است.

اختراعی در ادامه علت عمده‌عدم موفقیت تشکل‌ها را در رفع موانع دو موضوع عنوان کرد و افزود: دلیل اول بخش حاکمیت هیچ چارچوب و برنامه روشنی برای استفاده از توانمندی تشکل‌ها ندارد و در برنامه‌های رسمی و تصمیم‌گیری‌های مرتبط خود علی رغم سفارش موکد مقام معظم رهبری برنامه ویژه‌ای مشارکت برای مشارکت طلبی بخش خصوصی و تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و جامعه تشکلی تولید و صنعت کشور نداشته است.

وی ادامه ادامه داد: دلیل دوم اینکه، بخش‌هایی که به عنوان کنفدراسیون یا پارلمان بخش خصوصی باید قلمداد بشوند مانند اتاق بازرگانی ایران، یا سایر بخش‌هایی که همچین نقشی دارند و مجامع تشکلی ما خوب ایفای نقش نکرده‌اند و درگیر مسائل داخلی بوده‌اند یا واقعا نتوانسته‌اند مسائل بخش تولید و صنعت را به معنای واقعی مورد حلاجی و تحلیل قرار بدهند. در نتیجه اگر هم بخش دیگر کارشان درگیر مسائل داخلی نبوده صرف مطالبی شده که از اولویت‌های اصلی بخش تولید خارج بوده است که امیدوارم در دوره جدید اتاق بازرگانی و در ماه‌های آینده کنفدراسیون و پارلمان بخش خصوصی بتوانند بهتر ایفای نقش بکنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران «ستصا» گفت: این روند، روند از بین برنده امید است در واحدهای انجمنی و تشکلی کشور است زیرا رفته رفته خودشان را موثر نمی‌بینند و احساس می‌کنند تلاشی که می‌کنند بی‌ثمر است و بهترین کار این است که در چارچوب‌های بخش حاکمیت جدی به رسمیت شناخته شوند.

اختراعی بیان کرد: حداقل ۴ یا ۵ وزارتخانه که درگیر مستقیم با تشکل‌ها هستند مانند وزارت صمت، نیرو، نفت، کار. اینها باید اتاقهای مشاوره‌ای کاملا رسمی و خوب در کنار معاونینش برای پل‌های مرتبط داشته باشند.

این فعال اقتصادی کشور افزود: وزارت خارجه که در حال حاضر به دنبال توسعه همکاری با کشورهای منطقه و کشورهای مختلف جهان است باید در تیم‌های اعزامی خود از افراد موثر صنعت و تولید به کمک تشکل‌ها یارگیری کند و اهالی صنعت و تولید ببینند تغییری رخ می‌دهد و آن‌ها جدی انگاشته شده‌اند در غیر این صورت با مسائلی که داریم، مانند بحران انرژی، مانند برق که کم است اولین بخشی که برقش قطع میشود، بخش تولید و صنعت است در صورتی که بر اساس قانون این آخرین اولویت باید باشد یا وقتی مشکل آب داریم، آب در مراکز صنعتی که مصرفش کمتر از بخش کشاورزی است محدودیت آب پیدا می‌کنیم. در خصوص گاز هم همین مسئله را داریم.

وی در ادامه گفت: نهاده‌های انرژی وقتی تغییر قیمت پیدا می‌کند اولین بخشی که نشانه روی می‌شود، بخش تولید و صنعت است به دلیل این است که اگر این نشانه به سمت مردم برود نگران اعتراضات مردمی هستند پس بخش حاکمیت فشار را روی تولید می‌آورند

اختراعی در پایان گفت: این مسائل امیدی برای تولیدکنندگان باقی نمی‌گذارد و احساس می‌کنند در هر بحرانی که به کشور وارد می‌شود اولین واحدی که سپر بلا است و تاوان آن را باید بدهد در هر شکل بخش تولید و صنعت است و امروز آمارها و ایندکس‌های سرمایه‌گذاری جلو زدن نرخ استهلاک از بخش سرمایه‌گذاری که برای چندمین سال پیاپی رخ می‌دهد. رشد GDP کاملا این حقایق را نشان می‌دهد و ما به عنوان افراد دلسوز چه در بخش حاکمیت و چه در بخش خصوصی بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم لازم است که عزم بسیار جدی بدنه در حال تخریب را با سرمایه‌گذاری خوب دوباره احیا کنیم.

منبع

مطالب مرتبط