خانه » پنج سوالی که افراد سازنده از خود می‌پرسند تا متمرکز بمانند

پنج سوالی که افراد سازنده از خود می‌پرسند تا متمرکز بمانند

برای همه اتفاق می‌افتد. شما می‌نشینید تا یک پروژه را به پایان برسانید، اما خیلی زود ذهن شما به سمت چیزی کاملاً جدید منحرف می‌شود. در پیام‌رسانتان شروع به دریافت تماس می‌کنید یا شروع به وب‌گردی در اینستاگرام می‌کنید. و به نوعی در نهایت به تماشای ویدیوهای گربه در یوتیوب می‌پردازید. افراد مولد افرادی هستند که می‌توانند بدون حواس‌پرتی روی یک کار تمرکز کنند و کارهای خود را به موقع انجام دهند. آنها اغلب دارای یک مجموعه عادات و تکنیک‌های هستند که به آنها کمک می‌کند تا تمرکز کنند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

یکی از تکنیک‌های مهمی که افراد مولد و سازنده از آن استفاده می‌کنند، پرسیدن سوالات از خود است. این سوالات می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا بر روی هدف خود تمرکز کنند، موانع را شناسایی کنند و راه‌حل‌هایی برای غلبه بر آن‌ها پیدا کنند.

  1. از زمانی که استراحت کرده‌اید چقدر می‌گذرد؟
    گاهی اوقات، شما فقط خسته هستید. حتی اگر از نظر جسمی احساس خستگی نمی‌کنید، استراحت ذهنی مفید است. مطالعه‌ای که در Cognition منتشر شد نشان داد که افراد زمانی که وقفه‌های ذهنی کوتاهی دارند عملکرد موثرتری دارند. هنگامی که محرک‌های خارجی ما – به عنوان مثال، آنچه می‌بینیم و می‌شنویم – ثابت می‌مانند، مغز ما به تدریج ثبت آن محرک‌ها را متوقف می‌کند. ما بیشتر به چیزهایی که جدید هستند توجه می‌کنیم. بنابراین برای مدت طولانی به یک سند Word خیره نشوید. بایستید، کشش دهید، یا مدتی را صرف کار دیگری کنید تا متمرکز بمانید.
  2. آیا با یک خواب خوب شبانه می‌دوید یا فقط کافئین دارید؟
    ما آن را میلیون‌ها بار شنیده ایم. بزرگسالان به هشت ساعت خواب نیاز دارند. در واقع، نیازهای هر فرد کمی متفاوت است. اما اگر می‌توانید روز را فقط با پنج فنجان قهوه سپری کنید، ممکن است لازم باشد زمان خواب را زودتر تعیین کنید.

متأسفانه، جبران خواب در آخر هفته کارساز نیست. یک مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که حتی با ۱۰ ساعت خواب اضافی، توانایی تمرکز شرکت کنندگان کمتر از کسانی است که در طول هفته خواب ثابتی داشتند.

راه حل: خواب را جدی بگیرید.

  1. چی خوردی؟
    چه برای شما تعجب‌آور باشد یا نه، غذایی که می‌خورید بر تمرکز شما تأثیر می‌گذارد. در حالی که خوردن همبرگر برای ناهار ایرادی ندارد، اما ممکن است بعد از ظهر شما را بیحال کند. غذاهای پرچرب به بدن شما نیاز دارند که بیشتر کار کند و انرژی کمتری برای کارهای ذهنی دشوار باقی می‌گذارد.

میوه‌ها و سبزیجات اثر معکوس دارند. اکنون از نظر علمی ثابت شده است که میوه‌ها و سبزیجات شما را بیشتر درگیر، خلاق‌تر و شادتر می‌کنند.

  1. چند وقت یکبار غذا می‌خورید؟
    بیشتر مردم سر کار می‌روند، گرسنگی اواسط صبح را از بین می‌برند و در طول ناهار زیاد غذا می‌خورند. اما بهتر است در طول روز «چریدن» کنید. الگوی سنتی وعده‌های غذایی بدن شما را در معرض افت و افزایش شدید انرژی قرار می‌دهد که برای بهره وری و خودکنترلی مضر است. مصرف میان وعده با دادن منبع انرژی پایدار به بدن شما سوخت می‌دهد.

جلوگیری از رسیدن به نقطه‌ای که گرسنه می‌شوید نیز به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرید. ما اغلب غذاهای ناسالم را انتخاب می‌کنیم زیرا تا زمانی که گرسنه نشده‌ایم تصمیم نمی‌گیریم چه بخوریم. وقتی از نظر ذهنی فرسوده و گرسنه هستید، فست فود جذاب است.

  1. آیا مشکلی وجود دارد که تمرکز شما را از بین ببرد؟
    گاهی اوقات مراقبت بهتر از سلامتی برای غلبه بر بهره وری پایین کافی نیست. اگر مشکلی وجود دارد که شما را آزار می‌دهد (شخصی یا حرفه ای)، ممکن است لازم باشد زمانی را به آن اختصاص دهید. سعی کنید زمان خاصی را برای رسیدگی به این مشکل در نظر بگیرید. اختصاص دادن زمان می‌تواند به معنای صرفه جویی یک ساعت در روز کاری برای انجام یک کار، ملاقات با یک دوست بعد از کار برای برداشتن چیزی از سینه شما باشد (باری از دوشتان برداشته شود)، یا حتی دیدن یک مشاور حرفه‌ای برای انجام یک رویداد دشوار یا انتقال.

اگر هرگز به مغز خود فرصتی برای پردازش موقعیت‌های چالش برانگیز ندهید، در آنجاست که وقتی سیستم دفاعی شما ضعیف می‌شود، ذهن شما سرگردان خواهد شد.

منبع

مطالب مرتبط