خانه » فلسفه اوبونتو / راهکاری برای کاهش سرعت زندگی

فلسفه اوبونتو / راهکاری برای کاهش سرعت زندگی

اوبونتو (Ubuntu) یک واژه در زبان‌های بانتو است به مفهوم «انسانیت نسبت به دیگران»، این فلسفه اخلاق با تمرکز بر وابستگی‌ها و روابط مردم با یکدیگر است. منشأ آن در زبان بانتو از جنوب آفریقا است. اوبونتو از مفاهیم کهن آفریقا و برابرش در فارسی این بیت سعدی است که:

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند

آیا زندگی خیلی سریعِ دنیای مدرن، جهان شما را به تاری تبدیل می‌کند؟ چگونه می‌توانید سرعت خود را کاهش دهید تا چیزها را واضح ببینید و آن‌ها را بیشتر بچشید؟

یکی از راه‌ها الهام گرفتن از آداب و سنت‌های آرامش بخش است که در سراسر جهان یافت می‌شود. اگر قبلاً به سیستای اسپانیایی – با نام مستعار چرت نیمروز – تسلط داشته‌اید – چه تمرینات دیگری را می‌توانید در زندگی خود بسازید؟

قطعا اکودرمانی (گشت و گذار بدون وسایل دیجیتال در طبیعت) یا صرف قهوه حین پیاده‌روی می‌تواند کارساز باشد. اما راهکاری که نیازمند تمرین و درک متقابل است، درک فلسفه اوبنتو است.

یکی از ضرب المثل‌های مورد علاقه من این است: «اگر می‌خواهی سریع بروی، تنها برو. اگر می‌خواهید دور بروید، با هم بروید.»

این یادآوری است که زندگی کندتر بر پایه روابط قوی ساخته می‌شود. این روح با کلمه اوبونتو تسخیر شده است که در زبان‌های زولو و خوسا در جنوب آفریقا به معنای «من هستم زیرا هستیم».

شما اوبونتو را با مهربانی، سخاوتمندی و دلسوز بودن هدایت می‌کنید. در خدمت بودن، جامعه ساختن.

من اوبونتو را با انجام کارهای محبت‌آمیز تصادفی تمرین می‌کنم. مثل شوخی با صندوقدار در سوپرمارکت. یا کمک به یک فرد آسیب‌پذیر برای عبور از جاده.

در آینده حتما مطلبی مفصل در این خصوص خواهیم نوشت.

*این مطلب تالیفی است.

مطالب مرتبط