روز خلاقیت و نوآوری
خانه » روز جهانی خلاقیت و نوآوری

روز جهانی خلاقیت و نوآوری

 

در روز جهانی خلاقیت و نوآوری از جهانیان دعوت می‌شود تا این ایده را بپذیرند که نوآوری برای استفاده از پتانسیل‌ها ضروری است.

 

خلاقیت و نوآوری در حل مسئله

در مورد خلاقیت و نوآوری یک درک ثابت جهانی وجود ندارد. این مفهوم از بیان هنری تا حل مسائل مختلف در زمینه رشد اقتصادی، اجتماعی و پایدار قابل تفسیر است. از این رو، سازمان ملل متحد روز ۲۱ آوریل را به عنوان روز جهانی خلاقیت و نوآوری نامگذاری کرده تا آگاهی از نقش این موارد در تمامی جنبه‌های توسعه انسانی افزایش یابد.

 

خلاقیت و فرهنگ

اقتصاد خلاق نیز همچون خلاقیت تعریفی واحد ندارد. این موضوع یک مفهوم در حال تکامل است که بر تعامل بین خلاقیت و ایده‌های انسانی و مالکیت معنوی، دانش و فناوری استوار است. اساساً صنایع خلاق بر فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان استوارند. اقتصاد خلاق که شامل محصولات سمعی و بصری، طراحی، رسانه‌های جدید، هنرهای نمایشی، انتشارات و هنرهای تجسمی هستند، بخش بسیار متحول‌کننده‌ اقتصاد جهان از نظر درآمدزایی، ایجاد شغل و درآمدهای صادراتی را شامل می‌شود.

فرهنگ، بخش ضروری توسعه پایدار است و منبع هویت، نوآوری و خلاقیت برای هر فرد و جامعه محسوب می‌شود. امروزه، صنایع خلاق یکی از پویاترین بخش‌های اقتصاد جهانی است که فرصت‌های جدیدی را برای کشورهای در حال توسعه فراهم می‌کند تا به سمت عرصه‌های نوظهور با رشد بالا در اقتصاد جهانی جهش کنند.

 

روش‌های رشد اقتصادی

طبق گزارش یونسکو در سال ۲۰۱۵، صنایع فرهنگی و خلاق باید بخشی از استراتژی‌های رشد اقتصادی باشند. این صنایع یکی از پویاترین بخش‌های اقتصاد جهانی هستند که سالانه ۲.۲۵ میلیارد دلار درآمد و ۲۹.۵ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد می‌کنند و کشورها از پتانسیل مناطق با رشد بالا برای بازده اقتصادی و کاهش فقر در بازار بهره می گیرند.

 

حرکت جدید

در روز جهانی خلاقیت و نوآوری از جهان دعوت می‌شود این ایده را بپذیرند که نوآوری برای استفاده از پتانسیل اقتصادی کشورها ضروری است. نوآوری، خلاقیت و کارآفرینیِ انبوه می‌تواند حرکت جدیدی را برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل فراهم کند. همچنین می‌تواند فرصت‌ها را برای همه، از جمله زنان و جوانان، گسترش دهد و راه‌حل‌هایی برای برخی از مشکلات اساسی مانند ریشه کنی فقر و رفع گرسنگی ارائه کند.

 

تأثیرات همه‌گیری بر صنایع خلاق

بر اساس گزارش «بازآفرینی سیاست‌ها بر اساس خلاقیت: فرهنگ به‌عنوان کالای جهانی»، بحران ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شده تا ارزش افزوده ناخالص در بخش‌های فرهنگی و اوقات فراغت به میزان ۷۵۰ میلیارد دلار کاهش یابد و ۱۰ میلیون شغل ایجاد شده، در سال ۲۰۲۰ از میان بروند. این آمارها نشان می‌دهد که بخش فرهنگی از آغاز همه‌گیری متحمل تأثیرات بزرگی شده است در حالی که حمایت از رشد پروژه‌های فرهنگی و تفریحی همچنان رو به کاهش است و در برخی کشورها، درآمدهای این بخش بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: https://www.un.org/en/observances/creativity-and-innovation-day

مطالب مرتبط
مناسبت‌ها

شب یلدا / پیام مدیرعامل

همکاران عزیزم شاید امسال با وجود همه سختی‌ها معنای کنار هم بودنِ شب یلدا را حتی در کنج تنهایی‌ها بیشتر احساس کنیم. امشب در کنار هم باشیم. از دور و

ادامه مطلب »