خانه » جمعیت جهان

جمعیت جهان

جمعیت رو به رشد ما

جمعیت جهان بیش از سه برابر بیشتر از اواسط قرن بیستم است.  جمعیت جهانی انسان در اواسط نوامبر ۲۰۲۲ از ۲.۵ میلیارد نفر در سال ۱۹۵۰ به ۸.۰ میلیارد نفر رسید که از سال ۲۰۱۰ به این تعداد ۱ میلیارد نفر و از سال ۱۹۹۸.۲ میلیارد نفر اضافه می‌شود. انتظار می‌رود جمعیت جهان در ۳۰ سال آینده نزدیک به ۲ میلیارد نفر افزایش یابد. از ۸ میلیارد فعلی به ۹.۷ میلیارد در سال ۲۰۵۰ رسیده و می‌تواند در اواسط دهه ۲۰۸۰ به ۱۰.۴ میلیارد برسد.

این رشد چشمگیر عمدتاً با افزایش تعداد افراد زنده مانده تا سن باروری، افزایش تدریجی طول عمر انسان، افزایش شهرنشینی و تسریع مهاجرت انجام شده است.  تغییرات عمده در نرخ باروری با این رشد همراه بوده است.  این روندها پیامدهای گسترده‌ای برای نسل‌های آینده خواهد داشت.

روز هشت میلیاردی

در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر رسید که نقطه عطفی در توسعه انسانی است.  در حالی که ۱۲ سال طول کشید تا جمعیت جهان از ۷ به ۸ میلیارد برسد، تقریباً ۱۵ سال – تا سال ۲۰۳۷ – طول می‌کشد تا به ۹ میلیارد برسد، که نشانه‌ای از کند شدن نرخ رشد کلی جمعیت جهان است.  با این حال، سطح باروری در برخی کشورها همچنان بالاست.  کشورهایی که بالاترین سطح باروری را دارند، کشورهایی هستند که کمترین درآمد سرانه را دارند.  بنابراین رشد جمعیت جهانی در طول زمان به طور فزاینده‌ای در میان فقیرترین کشورهای جهان که بیشتر آن‌ها در جنوب صحرای آفریقا هستند متمرکز شده است.

چین و هند: پرجمعیت ترین کشورها

چین (۱.۴ میلیارد) و هند (۱.۴ میلیارد) دو کشور پرجمعیت جهان هستند، هر دو با بیش از ۱ میلیارد نفر که هر کدام به ترتیب نزدیک به ۱۸ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.  پیش‌بینی می‌شود در حدود سال ۲۰۲۳، هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان از چین پیشی بگیرد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود جمعیت چین بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۵۰ به میزان ۴۸ میلیون یا حدود ۲.۷ درصد کاهش یابد.

جهان در سال 2100

پیش بینی می‌شود که جمعیت جهان در سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر برسد و در سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد و تا سال ۲۱۰۰ به ۱۰.۴ میلیارد نفر افزایش یابد.  این ارقام بر اساس نوع پیش‌بینی متوسط ​​است، که کاهش باروری را برای کشورهایی که خانواده‌های پرجمعیت هنوز در آن‌ها رواج دارند، و همچنین افزایش جزئی باروری در چندین کشور با میانگین کمتر از دو فرزند در هر زن را فرض می‌کند.  همچنین پیش بینی می‌شود که چشم‌انداز بقا در همه کشورها بهبود یابد.

آفریقا: سریعترین قاره در حال رشد

انتظار می‌رود بیش از نیمی از رشد جمعیت جهان از هم اکنون تا سال ۲۰۵۰ در آفریقا رخ دهد.  آفریقا بالاترین نرخ رشد جمعیت را در میان مناطق اصلی دارد.  پیش بینی می‌شود که جمعیت کشورهای جنوب صحرای آفریقا تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود. افزایش سریع جمعیت در آفریقا حتی اگر کاهش قابل توجهی در سطح باروری در آینده نزدیک وجود داشته باشد، پیش بینی می‌شود.  صرف نظر از ابهامات پیرامون روندهای آینده باروری در آفریقا، تعداد زیادی از جوانان در حال حاضر در این قاره که در سال‌های آینده به بزرگسالی می‌رسند و فرزندان خود را خواهند داشت، تضمین می‌کند که این منطقه نقش محوری در شکل گیری این قاره ایفا خواهد کرد. اندازه و توزیع جمعیت جهان در دهه‌های آینده.

کاهش جمعیت در اروپا

در مقابل، انتظار می‌رود جمعیت ۶۱ کشور یا منطقه در جهان تا سال ۲۰۵۰ کاهش یابد، که ۲۶ کشور ممکن است شاهد کاهش حداقل ده درصدی باشند.  انتظار می‌رود چندین کشور تا سال ۲۰۵۰ شاهد کاهش بیش از ۱۵ درصدی جمعیت خود باشند، از جمله بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، مجارستان، ژاپن، لتونی، لیتوانی، جمهوری مولداوی، رومانی، صربستان و اوکراین.  باروری در تمام کشورهای اروپایی اکنون کمتر از سطح مورد نیاز برای جایگزینی کامل جمعیت در بلندمدت است (حدود ۲.۱ فرزند به ازای هر زن)، و در اکثر موارد، باروری برای چندین دهه زیر سطح جایگزینی بوده است.

منبع

مطالب مرتبط
اطلاعات عمومی

بیدار شدن بهتر صبحگاهی

بیدار شدن بهتر در صبح زود یکی از چالش‌هایی است که برای بسیاری از افراد وجود دارد. اما با اتخاذ روش‌های مناسب و ایجاد عادات صبحگاهی مفید، می‌توان بیدار شدن

ادامه مطلب »
اطلاعات عمومی

پروپاگاندا و انواع آن

قبل از اینکه بخواهیم درباره این روش تبلیغاتی چیزی بگوییم، ابتدا باید معنی پروپاگاندا را بدانید. پروپاگاندا به زبان ساده یعنی تلاش‌های کم‌وبیش سازمان‌یافته برای دست‌کاری باورها، نگرش‌ها یا اعمال

ادامه مطلب »